مقاله ها

نماینده انحصاری ، برگزاری دوره ها و پیاده سازی ایزو 39001

 

iso

در مسیــر ایمــنی

هر روز در حدود 3500 نفر در اثر تصادفات جاده­ ای در سرتاسر جهان جان خود را از دست می دهند. این رقم فاجعه بار در سال به حدود 1 میلیون و سیصد هزار نفر می رسد که روند افزایشی دارد. اما سازمان ایزو امیدوار است با نقش مهمی که ایفا خواهد کرد این روند را کاهش دهد.

تصادفات جاده ای هشتمین عامل مرگ و میر در جهان است. نکته تکان دهندهتر این است کهتصادفات جاده ای عمده ترین عامل مرگ نوجوانان و جوانان بین 15 تا 29 سال می باشد. واقعیت تلخ اینکه این آمار روند صعودی دارد و بیشتر به کشورهایی با سطح درآمد متوسط و اندک تعلق دارد. کارشناسان معتقدند چنانچه برای کاهش این روند اقدامی صورت نگیرد، در سال 2020 این رقم به یک میلیون و نهصد هزار نفر خواهد رسید و میلیونها نفر نیز از جراحتهای به جای مانده از تصادف رنج خواهند برد. خوشبختانه به کمک استانداردISO 39001ایمنی جاده ها، می توان به ایمنی حمل و نقل جاده ای در آینده امید داشت.

در برنامه عملیاتی 10 ساله سازمان ملل (برای سالهای 2020-2011) برای حفظ جان مردم در جاده ها، تلاشهای زیادی انجام می شود.  این برنامه در بیش از 100 کشور جهان از تاریخ 11 مه 2011 آغاز و هدف نهایی آن پیشگیری از وقوع 5 میلیون کشته در اثر سوانح رانندگی تا سال 2020 است.  

استانداردISO 39001،‌ استاندارد سیستمهای مدیریتی جدید در ایمنی حمل و نقل جاده ای است که در سال 2012 منتشر شد و ایزو مشارکت چشمگیری در این برنامه بلند پروازانه سازمان ملل داشت. انتظار
می رود این استاندارد جدید با ارایه آخرین الزامات مربوط به ایمنی در مواردی همچون سرعت مجاز، وضعیت خودرو و میزان سطح هوشیاری راننده، اثرات قابل توجهی بر آینده حمل و نقل جاده ای داشته باشد.


در سالهای پس از معرفی استانداردISO 39001چه تحولاتی به وقوع پیوسته؟ مجلهISOfocusاز کشورهای عضو کمیته فنیISO/ TC 241که این استاندارد را تدوین کرده میزان پیشرفت های بدست آمده را جویا شد.

سوئد: متعهد به استانداردها

فراوانی اقدام انجام شده، گواه محکمی بر عزم مقامات بخش حمل و نقل و جاده سوئد در اجرای استانداردISO39001و الزامات آن است. آقایPeter Hartzellاز کارکنان موسسه استاندارد سوئد و دبیر کمیته فنیISO/TC241می گوید: تا ماه آگوست 2013، 41 نهاد وابسته به انجمن شرکتهای حمل و نقل جاده ای سوئد گواهینامهISO 39001را دریافت کرده اندکه این تعداد تا سال 2014 به 100 شرکت افزایش خواهد یافت.

فرانسه: تشویق مشارکت فعال

انجمن استاندارد فرانسه(AFNOR)، استانداردISO 39001را پذیرفته و در سال گذشته نشستی را برای اطلاع رسانی و تشویق ذینفعان فرانسوی به مشارکت فعال در اجرای این استاندارد برگزار نمود. از دیگر برنامه ها ایجاد برنامه تائید صلاحیت با محوریتAFNORو حضور سایر سازمانهای گواهی کننده داخلی است.

بریتانیا: تبدل جاده ها به مکانی امن تر

موسسه استاندارد بریتانیا(BSI)این استاندارد را با عنوانBIS ISO 39001پذیرفته و در حال حاضر به ارایه راهنمایی، آموزش روش اجرا و خدمات صدور گواهینامه می پردازد. بازدید کنندگان تارنمای ایمنی حمل و نقل جاده ایBSI، لینکهای مستقیم همچون"شروع"با استانداردBSI ISO 39001، اجرا و تداوم سیستمهای مدیریت ایمنی حمل و نقل جاده ای و دریافت گواهینامه را به آسانی مشاهده خواهند نمود.

نیوزیلند: آزمایش استاندارد

آژانس حمل و نقل نیوزیلند(NZTA)در حال انجام آزمایشاتی جهت اجرا استانداردISO 39001در نیوزیلند است. مشاور ارشدNZTAمی گوید: بر اساس راهبرد آژانس حمل و نقل نیوزیلند با عنوان"سفر ایمن"، به دنبال آن هستیم تا با امضای پروژه های مشترک، رویکرد سیستم ایمن را به تصویر در آوریم و با مشکلات حاد ایمنی جاده مقابله نمائیم.

اسپانیا: شور و هیجان

پس از تصویب استانداردISO 39001به عنوان استاندارد ملیUNE-ISO 39001در آوریل 2013،‌ این استاندارد توانسته توجهات زیادی را به خود جلب نماید. استاندارد اسپانیا چندی پیش یک کارگاه آموزشی را در شهر مادرید برگزار نمود و این استاندارد را در کنار اعطای گواهینامه استانداردISO 39001به اولین شرکت حمل و نقل عمومی اسپانیا، همراه با ذکر خلاصه ای از تجربه اجرای آن معرفی نمود.

آفریقای جنوبی: موفقیت در کسب و کار

اخبار دریافتی از آفریقای جنوبی مثبت است. آقایPaul Nordengen، رئیس گروه تحقیقات در شورای تحقیقات صنعتی و علمی، خبر از اجرای قریب الوقوع استانداردISO 39001به عنوان استاندارد ملی آفریقای جنوبی(SANS 39001)داد و اعلام نمود کارهای ممیزی و گواهی در سال 2014 آغاز خواهد شد.

کمیته ملی سیستمهای مدیریت حمل و نقل آفریقای جنوبی(RTMS)چندین کارگاه آموزشی را برگزار نموده تا حوزه این استاندارد و اهداف آن را با بخش حمل و نقل جاده ای بررسی نماید. انتظار می رود 72 ناوگان حمل و نقل عمومی مشتمل بر حدود 4600 دستگاه اتوبوس و کامیون که گواهی استانداردRTMSرا دریافت کرده اند، استانداردISO 39001را نیز مورد پذیرش قرار دهند.

نروژ: درابتدای راه

استاندارد نروژ(NSF)به تازگی نسخه ملی استانداردISO 39001را اجرا نموده است و امیدوار است که سازمانهای آن کشور به زودی گواهی این استاندارد را دریافت نمایند. علاوه بر مقامات دولتی، مسئولان راه و جاده، ایمنی و شرکتهای خصوصی علاقمند، به فعالیت در کمیته متناظرISO/ TC 241دعوت شده اند.

مالزی: پیشتاز

اداره استاندارد مالزی در اکتبر 2013،‌ این استاندارد را به عنوان استاندارد ملیMS ISO 39001از سوی وزارت علوم، فناوری و نوآوری مورد پذیرش قرار داد و آن را طی یک سمینار اطلاع رسانی که یک ماه بعد برگزار شد، اجرا نمود.

در حال حاضر، 4 سازمانپلیس مالزی، نهاد بازرسی وسایل نقلیه(Puspakom)، ‍Century Total Logisticsو شرکت بازرگانیShell MalaysiaاستانداردISO 39001را به صورت آزمایشی اجرا نموده اند. نظرات دریافتی بسیار مثبت بود حتی یک شرکت اظهار داشته آنها پس از اجرای الزامات استانداردISO 39001  از خطرات جاده ای تهدید کننده جان کارکنانشان بیشتر آگاه شدند.


منبع

مجلهISOfocus- ژانویه/فوریه 2014

مترجم: سعید حسنی

ویراستار: کیواندخت پیرمحمدی